آیا رفتار زنان خشونتآمیز شده است؟
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۷۹۳۰
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، انتشار این کلیپها اگرچه قابل تعمیم به جامعه زنان کشور نیست، اما اخیرا سبب تحلیلها و پرسشهای فراوانی بویژه درباره میزان و جایگاه خشونت در رفتارهای زنان به عنوان قشری از جامعه شده است؛ هرچند تاکنون بیشتر شاهد بحثهای جامعه شناختی با موضوع خشونت علیه زنان بودیم و همچنان هم هستیم، اما مشاهده رفتارهای همراه با خشونت و دعوا در بین زنان خود موضوعی است که بعد از انتشار این کلیپها نیازمند تحلیل به نظر میرسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ضرورت این تحلیلها زمانی از نظر اقشار مختلف جامعه بویژه نخبگان حوزه علوم اجتماعی پررنگتر نمایان شده که طی ماههای اخیر قتل یکی از هنرمندان کشور که گفته شده توسط پدر و مادر او انجام شده، خبرساز بوده و بازتابها و واکنشهای بسیاری را همراه داشته است.
صرفنظر از اینکه نخبگان علوم اجتماعی به طور کلی بارها طی سالهای اخیر از کاهش آستانه صبر و افزایش رفتارهای خشونت آمیز در جامعه خبر و هشدار داده اند، اما با رویکرد پیش گفته درباره زنانف این پرسش ابتدا مطرح است که آیا رفتارهای زنان خشونتآمیز یا خشونتآمیزتر شده است یا اینکه جامعه تغییری نکرده بلکه پس از توسعه شبکههای اجتماعی این نوع رفتارها اینک بیشتر در معرض دید مخاطب قرار میگیرد؟ پرسش بعد اینکه اگر رفتار همراه با خشونت نزد برخی از زنان جامعه بیشتر شده، علل و خاستگاههای آنها چیست و چه راهکارهایی دارد؟ گرچه انتشار این کلیپها نباید و نمیتواند دستمایه تعمیم آن به همه یا حتی طیف قابل تاملی از زنان جامعه شود، قشری که نقش مادری را برای فرزندان این سرزمین به دوش کشیده اند و میکشند، اما به هر روی از منظر جامعه شناختی، هر پدیده اجتماعی قابل تحلیل و دارای خاستگاههایی است که باید واکاوی شود.
دختران امروز مردسالاری را نمیپذیرنددکتر سیامک زند رضوی استادیار بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه باهنر کرمان گفت: زنان و دختران امروز مردسالاری را نمیپذیرند و افزایش خشونت در رفتارهایشان نتیجه مقاومت در مقابل مردسالاری نهادمند است.
وی با بیان اینکه مردسالاری در جامعه ما عقب نشینی کرده است، اظهار کرد: اگر مردانی به اشتباه بخواهند آن پدرسالاری سنتی و تاریخی را به همسر یا دخترشان تحمیل کنند با مقاومت زنان مواجه میشوند و گاهی این مقاومت به شکل خشونت متقابل از طرف زنان نمود پیدا میکند.
خاستگاهها چیست؟زندرضوی درباره ریشهیابی افزایش خشونت در رفتارهای زنان و دختران تصریح کرد: امروز با نسلی روبه رو هستیم که عموما مادربزرگ هایشان متولد دهه ۴۰ شمسی هستند؛ این مادربزرگها نسبت به نسل قبلشان باسوادتر هستند و تحصیلات بیشتری دارند، در صورت تمایل امکان اشتغال خارج خانه پیدا کردند، امکان دریافت دستمزد و استقلال اقتصادی داشتند که از جمله پیامدهای آن، امکان انتخاب همسر را خارج از مناسبات خویشاوندی پیدا کردند و در نهایت خانوادههایی را تشکیل دادند که هم زن و هم مرد از نظر اقتصادی نان آور خانه بودند و در آن خانه کسی به کسی نمیتوانست زور بگوید و مردسالاری سنتی در کشور ما از همین زمان رفته رفته عقب نشینی کرده است.
این جامعه شناس همچنین با اشاره به تحولات و سیاستهای کنترل جمعیت دهه ۴۰ تاکید کرد: امکان پزشکی فاصله گذاری میان فرزندان در این دوره شکل گرفت، درنتیجه خانمها با کنترلی که داشتند توانستند زندگی را به شکلی مدیریت کنند که وقت بیشتری برای فراغت، تحصیل و آموزش خود اختصاص دهند.
وی معتقد است: آن مادربزرگ دهه ۴۰ دخترانی را به دنیا آورده است که ما امروزه با نوه هایشان سروکار داریم که بعضا متولد دهه ۸۰ هستند، این نوهها در دامن آن مادر و مادربزرگ رشد کردند و دیگر پدیده پدرسالاری یعنی اینکه پدر خانه یا مرد خانه همانند برادر و همسر بتواند برای زن، دختر و خواهر تصمیم بگیرد را دیگر پذیرا نیستند.
زندرضوی با بیان اینکه اگر مردانی به اشتباه بخواهند آن پدرسالاری کمرنگ شده را به همسر یا دخترشان تحمیل کنند با مقاومت زنان مواجه میشوند، افزود: معمولا هنگامی که با این کشمکش مواجه میشویم میگوییم «خشونت خانوادگی اتفاق افتاده است» درحالی که این مقاومتی از سوی زنان در مقابل خواستههای مردانی که به طور سنتی انتظار تبعیت از زنان را دارند روی داده است.
مقاومت در قامت رفتار همراه با خشموی با اشاره به اینکه تبعیت بی، چون و چرای زن از مرد در خانه و در نتیجه در جامعه شکسته است، ادامه داد: اگر گروهی از پسران بخواهند به دختران زور بگویند، آنان از خود مقاومت نشان میدهند که گاهی این مقاومت به شکل رفتاری همراه با خشم و خشونت نیز نمایان میشود.
خانوادهها کلیشههای جنسیتی را کنار بگذارنداین جامعه شناس در ادامه با اشاره به اهمیت نقش خانوادهها در این موضوع تاکید کرد: مهمترین نکته در تربیت فرزندان - ضمن اینکه تفاوتهای جنسیتی را باید به طور اصولی و عادلانه باید پذیرفت- این است که هر مادری بین کودک و نوجوان دختر و پسرش هیچ فرقی نگذارد، کلیشههای جنسیتی همانند اینکه دختران بازی آشپزی کنند و پسران بازی مهندسی یا پزشکی کنند را کنار بگذارند و همان امکان بازی که دختران دارند را برای پسران هم فراهم کنند وبرعکس آن نیز رخ دهد.
بچه هایمان را مسئولیت پذیر کنیماو ادامه داد: به محض اینکه بچهها به ۶-۷ سالگی رسیدند مسئولیتهایی برایشان تعریف کنند تا کار خانگی در خانه برای هر دو جنس لذتبخش و نهادینه شود؛ همچنین مردها در کارهای خانه به همسر و مادر خود کمک کنند، اینگونه دیگر جامعهای پدرسالار و مردسالار به شکل کهن نخواهیم داشت؛ هرچند پدرسالاری عقب نشینیهای زیادی کرده، اما هنوز در خشم و مقاومت زنان در مقابل خشونت مردان خود را نشان میدهد.
اقدام در مقابل خشونت کلامی پسران بوداین جامعه شناس همچنین با اشاره به یکی از کلیپهایی که اخیرا از یکی از دختران خبرساز شده بود یادآور شد: برداشت من از آن چیزی که در فضای مجازی دیدیم یک مقاومت خشم آلود دختران در مقابل خشونتهای کلامی از سوی پسران بود.
چرایی رفتارهای خشناستادیار بازنشسته دانشگاه باهنر کرمان در ادامه در تشریح دلایل افزایش رفتارهای خشونت آمیز در جامعه به طور کلی ضمن بیان اینکه البته این پدیده دلایل متعدد و متفاوتی دارد اظهارداشت: یکی از این عوامل به موضوع پرهیز از خشونت توسط دستگاههای متولی حافظ نظم در ارتباط با مردم در جامعه مربوط میشود که اهمیت دارد. به همان درجهای که دستگاههای مسئول، خویشتنداری را کنار بگذارند و خشن عمل کنند، پیامد آن نهادینه شدن خشونت در جامعه خواهد بود.
وی افزود: به هر درجهای که دستگاههایی که مسئول حفظ نظم هستند با آرامش نظم را ایجاد کنند و دست به خشونت نزنند، جامعه به طور کلی به سمت خشونت سوق داده نمیشود.
فضای مجازی موضوع را نمایان میکنداین استادیار دانشگاه نقش رسانهها و فضای مجازی را در این زمینه مهم تلقی و تاکید کرد: شبکههای اجتماعی در اطلاع رسانی این پدیدهها بسیار مهم هستند و به نوعی یک دیده بانی و داوری از سمت شهروندان درقالب "خرد جمعی" اتفاق میافتد که مساله را در مقیاس وسیع عمومی میکنند و به جایی میرسانند که من و شما امروز در این زمینه صحبت کنیم.
وی تصریح کرد: البته باید حواسمان باشد که این دوربینها همه جا نیستند و ما تنها یک نمونه شکار شده از پدیده روزمره را در جامعه میبینیم.
نوع مواجهه با پدیدههای اجتماعیاین جامعه شناس با بیان اینکه بدترین کار هم این است که این مساله را به موضوعی قضایی و پلیسی تبدیل کنیم، تصریح کرد: این کار بدترین نوع برخورد است برای اینکه در اصل این یک مساله اجتماعی است و باید در سطح خود حل و رفتار شود.
انتهای پیام/ب
ایرنا
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: اخبار سلامت روانشناسی خانواده جامعه شناس جامعه شناس خشونت آمیز رفتار ها کلیپ ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۷۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد
به گزارش صدای ایران ازایرنا به نقل از روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار رهبر شیعیان کشور آفریقایی مالی، ضمن ابراز خرسندی از ترویج مکتب اسلام و اهل بیت در دیگر کشورها ابراز داشت: حقیقتاً زمانی که عزیزانی مانند شما را میبینیم که به سبب ارتباطی که با حوزه علمیه قم داشتهاند، امروز در کشور خود مورد اعتماد مردماند و عَلَم اسلام و مکتب اهل بیت را در دست گرفتهاند، برای ما مایه مباهات است.
امام جمعه قم با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین اظهار داشت: پیامبر با رفتار و اخلاق پیروز شد «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلقَلبِ لَٱنفَضُّواْ مِن حَولِکَ.» بنابراین شما نیز باید با اخلاق، تفکر اهل بیتی را در کشور خود گسترش دهید.
وی ادامه داد: امام رضا – علیه السلام – میفرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.» یعنی اگر مردم زیباییهای کلام ما را بدانند، از ما پیروی خواهند کرد؛ بنابراین باید قبل از گفتار، با رفتار دین را به مردم معرفی کنیم «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.»
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مردم رفتار ما را نگاه کرده و ارزیابی میکنند و در نتیجه همین رفتار است که اگر گفتههای ما منطقی باشد به سمت دین گرایش پیدا میکنند.
وی تأکید کرد: آنگونه مکتب اهل بیت – علیهم السلام – را به مردم معرفی کنید که دلهای آماده به شما گرایش پیدا کنند، زیرا شما نماینده مکتبی هستید که میتواند ایجاد جاذبه نماید.
استاد حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: امیدواریم حضورتان در ایران و خصوصاً شهر مقدس قم، عزم و اراده شما را برای تلاش بیشتر فراهم سازد که خداوند متعال میفرماید «وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا.»
وی با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور میکردیم که عزیزان ما در کشورهای آفریقایی – به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مدافع شیعه و مسلمانان، بلکه مدافع تمامی مظلومان جهان است. ما قدر تک تک شما را میدانیم و در مشکلات در کنار شما خواهیم بود، زیرا جمهوری اسلامی مسلمانان را عنصر پیکر واحد میداند.
در ابتدای این جلسه، رهبر شیعیان مالی ایران را پشتیبان انسانیت و کشوری عنوان کرد که اسلام را سر پا نگاه داشته است و گفت: همگان میدانند که ایران از مظلومان دفاع میکند.
"سید محمد شوالا حیدرا" همچنین گزارشی از وضعیت شیعیان کشور مالی و انعکاس خوب حمله ایران به رژیم صهیونیستی در کشورهای آفریقایی ارائه شد.